Monday 25 April 2011

Kasut sekolah Bata "Badminton Master"


Dengan ini saya mempersembahkan kepada anda, kasut sekolah "Badminton Master" yang dikeluarkan oleh syarikat Bata. Saya tidak berapa pasti tahun awal pengeluaran kasut Badminton Master ini. Tahu-tahu, kasut pertama saya ketika hendak memulakan persekolahan rendah adalah kasut Badminton Master inilah. Semasa bersekolah tadika, saya memakai kasut jenama Pallas jenis "strap-on" atau dengan panggilan kampungnya kasut jenis "lekat-lekat". Pada mulanya, saya menghadapi sedikit masalah untuk mengikat tali kasut. Entah kenapa, sukar untuk saya melakukannya. Tetapi setelah diajar berulangkali oleh ibu saya, akhirnya berjaya juga.

Mengikut sumber dari http://mohdfitri.blogspot.com, harganya sekitar RM18.99 pada zaman era 1980-an. Walaupun ketika itu, syarikat Bata telah mengeluarkan pelbagai jenis kasut sekolah model baru seperti Bata "Sinaran" (yang ada pemantul cahaya tu..), kasut Badminton Master ini tetap menjadi pilihan ramai, kerana harganya yang murah. Ia diperbuat dari kanvas sepenuhnya berbanding dengan kasut Bata lain yang diperbuat daripada campuran kanvas, span dan plastik lembut.


No comments:

Post a Comment